April 11, 2023

Verhoog de marge in jouw bureau met deze 7 tactieken

Marge is cruciaal voor jouw groei

Je marge is alles bepalend voor je succes. Meer omzet is fijn, maar zonder marge kan je niet investeren in groei. Een hogere marge zorgt voor meer winst en cash en met meer cash kan je weer investeren om door te groeien. Maar hoe verhoog je deze marge nou aantoonbaar? Hieronder vind je 7 tactieken die je hierbij helpen.

1) Analyseer en optimaliseer je declarabiliteitspercentage

De eerste tactiek om je marge te verhogen is om je declarabiliteitspercentage te analyseren en te optimaliseren. Dit is het percentage van de uren die je kunt factureren aan je klanten. Hoe hoger dit percentage, hoe meer omzet en winst je kunt genereren. Onderzoek bijvoorbeeld welke taken minder tijd kosten en welke taken juist meer tijd in beslag nemen. Door dit te analyseren kun je meer tijd besteden aan taken die een hogere opbrengst hebben.

2) Verlaag het percentage niet-factureerbare uren in je organisatie

Elke organisatie heeft te maken met niet-factureerbare uren. Dit zijn de uren die je niet kunt factureren aan je klanten, zoals vergaderingen, reistijd en opleidingen. Door deze uren te verminderen kun je je marge verhogen. Je kunt bijvoorbeeld de reistijd van medewerkers minimaliseren door ze vaker thuis te laten werken of vergaderingen efficiënter te maken.

Ook tijd van mensen die niet of deels declarabel zijn inzetten is een tactiek om meer factureerbare uren in je organisatie te krijgen. Denk aan Een salesmedewerker die ook wat projectmanagement uren maakt, maar er zijn veel meer mogelijkheden.

3) Verhoog de gemiddelde klantwaarde

Een andere manier om je marge te verhogen is door de gemiddelde klantwaarde te verhogen. Dit kun je doen door meer te verkopen aan bestaande klanten, door hogere prijzen te vragen voor je diensten of door nieuwe klanten aan te trekken die meer betalen voor je diensten. Het is belangrijk om te weten wat je klanten waarderen en hoe je dit kunt vertalen naar een hogere klantwaarde.

4) Verhoog je uurtarief

Het verhogen van je uurtarief is een effectieve manier om je marge te verhogen. Zeker met een hoge inflatie is dat goed te verantwoorden, maar ook daarbuiten om. Zorg er wel voor dat je je dienstverlening op orde hebt. Lever je diensten van hoge kwaliteit en zijn je klanten bereid zijn om meer te betalen voor je diensten? Wil je een significante verhoging? Zorg er dan voor dat je klanten tevreden zijn, je processen op orde zijn en dat je diensten van hoge kwaliteit zijn voordat je je uurtarief verhoogt.

5) Analyseer en verlaag je overheadkosten

Overheadkosten zijn de kosten die je maakt om je bureau draaiende te houden, zoals kantoorkosten, personeelskosten en marketingkosten. Door deze kosten te analyseren en te verlagen kun je je marge verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door kosten te delen met andere bedrijven of door gebruik te maken van goedkopere alternatieven voor kantoormeubilair en -apparaten. Bekijk alternatieven voor lease auto’s en andere terugkerende kosten om zodoende direct en duurzaam je marge te verhogen.

6) Analyseer en verlaag je inkoopkosten

Een andere manier om je marge te verhogen is door je inkoopkosten te analyseren en te verlagen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te onderhandelen met leveranciers over de prijzen van tools en andere inkoopdiensten. Daarnaast kun je ook kijken naar goedkopere alternatieven die dezelfde kwaliteit bieden.

7) Verhoog effectiviteit door standaardisatie en automatisering

Mijn favoriet en zeker een duurzame tactiek. Verhoog je marge verhogen door effectiviteit te verbeteren. Dit doe je bijvoorbeeld door standaardisatie en automatisering van je processen. Hierdoor kun je efficiënter werken en meer werk in dezelfde tijd verzetten. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van software die je administratie vereenvoudigt, of door het inzetten van chatbots voor klantenservice.

Marge is cruciaal voor groei

Het verhogen van je marge is van cruciaal belang voor de groei en winstgevendheid van je bureau. Door de bovengenoemde tactieken toe te passen, kun je je marge aantoonbaar flink verhogen. Het is belangrijk om te onthouden dat het verhogen van je marge niet alleen draait om het verhogen van prijzen, maar ook om het verbeteren van de efficiëntie van je organisatie en het verlagen van je kosten.