blogWaarom het weglaten van het euroteken leidt tot meer omzet. Of toch niet?

3 juni 2021

To € or not to €

Steeds vaker zie ik dat er bij prijzen van producten of diensten geen euroteken meer vermeld wordt. Vreemd, zou je denken, een euroteken geeft immers aan dat het om een prijs gaat? En daarachter zit precies de reden verstopt waarom het euroteken weggelaten wordt; dat levert namelijk vaak pijn in je brein op.

Valutateken heeft effect op jouw brein

Onderzoekers van de Cornell University deden een onderzoek om te ontdekken welke prijsweergave bij restaurantbezoekers tot het meeste omzet leidde. Ze testten drie varianten:

  • Met valutateken: $20,00
  • Voluit geschreven: twintig dollar
  • Zonder valutateken: 20,00

De derde variant, zonder valutateken, zorgde voor 8% meer omzet! De onderzoekers toonden hiermee aan dat consumenten bij het zien van een valutateken zich automatisch meer gaan focussen op kosten. Neuropsychologisch onderzoek toont aan dat hetzelfde gebied in de hersenen pijn gedaan wordt als wanneer iemand daadwerkelijke fysieke pijn voelt. Ergens voor moeten betalen doet dus letterlijk pijn in je brein!.

Geld uitgeven is niet altijd leuk en een valutateken, zoals € of $, benadrukken dat het om kosten gaat. En kosten maken geeft nou eenmaal een negatief gevoel.

Voorbeelden uit praktijk

Dagelijks word je veelvuldig geconfronteerd met prijzen. In de afbeelding hieronder heb ik een aantal uiteenlopende voorbeelden voor je verzameld; Mét euroteken, zonder euroteken, maar ook eentje waar beide gebruikt worden!

euroteken weglaten of niet

Wat levert het weglaten van € je op?

De belangrijkste reden om het euroteken te verwijderen is meer omzet te realiseren.

  • Je gemiddelde orderwaarde zal omhoog gaan
  • Je verkoopt meer producten
  • Je conversiepercentage neemt toe

Het onderzoek waaraan ik eerder refereerde liet 8% omzetstijging zien, maar uit een, in april 2019, gepubliceerd onderzoek van Werk aan de Muur nam de conversie met 14% toe! Stel dat jouw omzet ineens met 10% omhoog gaat!

Voordat je nu driftig aan de slag gaat met alle eurotekens te verwijderen van je webshop of website, er zijn ook redenen dat het beter is wel een euroteken te gebruiken.

Wanneer gebruik je wel een euroteken?

Een euroteken gebruik je wanneer je de prijs nou juist wilt benadrukken. Bij een absoluut koopje of absurd lage prijs maak je de koper bewuster van de prijs door het euroteken ervoor te zetten. Ook wanneer het gaat om een bedrag dat mensen ontvangen, dan toon je graag het euroteken. Denk aan een beloning in de vorm van € 5,- korting bij het inschrijven voor een nieuwsbrief.

geen euroteken

In bovenstaand voorbeeld zal een euroteken wel positief uitpakken. Hier wil je namelijk de korting benadrukken.

euroteken wel en niet gebruikt
In het voorbeeld met de bestelauto’s wordt de koopprijs benadrukt met een euroteken om de leaseprijs aantrekkelijker te maken.

Direct alle eurotekens verwijderen?

Nee, want wat bij de ene website of webshop werkt hoeft niet perse bij de andere ook te werken. Probeer het uit! Door het door te voeren en resultaten naast elkaar te leggen krijg je inzicht, maar beter is een A/B test uit te voeren; hiermee voorkom je externe invloeden en krijg je een perfect beeld van het voordeel voor jouw situatie.

 

Logo Bureau Graas
Wat ik voor jou kan betekenen
Laten we kennismaken
Bel me
06 2864 0277
Adres
Elias Prieshof 15 7955 BA IJhorst

©2021 Bureau Graas

× Wat kan ik voor jou betekenen?