blogHoe bereik je nu, de klant van de toekomst

10 juni 2021

Onlangs werd mijn tijdlijn op LinkedIn gevuld met berichten over kinderen die een dag de baas waren van het bedrijf van hun vader of moeder. Een supergoed initiatief vanuit JINC. Het zette mij aan het denken; stel nou dat mijn twee zoons van negen en tien jaar, de baas zouden zijn over marketing campagnes en zichzelf zouden targetten;

  • wat zouden ze dan doen?
  • waarmee zouden ze rekening houden?
  • waar zou je ze bereiken?

Oftewel hoe bereik je nu, je klant van de toekomst.

Focus op mobiele apparaten

Mijn kinderen maken thuis geen gebruik van laptops of computers. Alleen voor school gebruikt mijn oudste een chromebook (die hij stiekem weleens gebruikt voor andere doeleinden). Ze gebruiken vooral hun iPad en de telefoons van hun papa of mama. En dat laatste alleen maar omdat ze nog geen eigen telefoon hebben. Dit is natuurlijk een kwestie van tijd. Daarnaast hebben ze een televisie op hun kamer, maar die is alleen verbonden via een Chromecast en hebben ze beiden een PlayStation… zelf gekocht!

75 procent van websitebezoekers afkomstig van een mobiel apparaat is al niet meer ongebruikelijk!

Even inzoomend op het mobiele telefoon gebruik. Het valt me op, en ik betrap mezelf er nog weleens op, dat er bij website ontwerp, optimalisatie en binnen digitale marketing nog vaak gekeken wordt vanuit een desktop oogpunt. Het is vrij logisch, we zitten immers voor ons werk vooral achter onze computer, maar logisch is het niet! Bij het analyseren van een website, optimalisatie advies, maar ook voor user tests is het in veel gevallen veel beter om dit op een mobiel apparaatje te doen. Zo realiseerde ik me ook toen ik sprak over het opzetten van een usertest voor een website, waar maar liefst 75% van de gebruikers een mobiele gebruiker is. Het lijkt me niet meer dan logisch dat we onze optimalisaties en ook advertenties volledig afstemmen op mobiele apparaten.

Spraakgestuurd zoekgedrag

Mijn kinderen zochten al regelmatig op Google voordat ze konden schrijven. Je snapt dat ze dit deden met spraakgestuurde zoekopdrachten. Een tijdje was hun grootste vriend zelfs Google Home. Dit werd echter even snel mijn grootste vijand… hey Google, Hey Google, Hey Google… ik werd er knettergek van. Je begrijpt dat het voor hen logisch is om antwoord op vragen te krijgen via spraakgestuurde zoekopdrachten. Spraakgestuurd zoeken is dus niet slechts de toekomst, het is inmiddels het heden.

YouTube

Sinds Danny Westgeest en andere bekende YouTubers, met voor een miljoen Euro aan auto’s onder hun kont, onlangs bij mij in het dorp waren, ben ik me er toch eens in gaan verdiepen. Ten eerste, waarom zoeken ze een dorpje op, waar letterlijk nooit iets gebeurd, maar ook omdat ik weleens wilde weten wat ze deden om die dure Lamborghini’s en Audi RS6-en te kunnen betalen. Mijn kinderen, maar ook de rest van het dorp waren helemaal door het dolle heen. Dit gebeurde ook in het lokale zwembad, waar hordes kinderen, als bijen op de honing, achter Timo Miedema en Mees van Dam aanliepen. YouTubers, mijn kinderen krijgen er geen genoeg van!

Youtubers

Op mijn YouTube homepagina zie ik dan ook vooral filmpjes voorbijkomen van onder meer Boaz, Hanwe, Don en Enzo Knol. Wil je nu, de klant van de toekomst bereiken, is YouTube het kanaal om dat te doen!

Netflix enzo

Ik kan me niet herinneren wanneer mijn kinderen voor het laatst de televisie hebben aangezet om gewoon televisie te kijken. Het feit dat het in ons huis nog mogelijk is om traditioneel televisie te kijken, is echt mijn eigen stomme schuld. Bij het afsluiten van een nieuw abonnement heb ik het per abuis ingevuld aangevinkt. Ik heb er spijt van, want vanaf een telefoon of Ipad kan alles gestreamd worden. Zelf kijk ik alleen nog voetbal live op televisie, maar mijn kinderen doen dat nooit. Waarom zou je ook op een specifiek tijdstip moeten klaarzitten om iets te zien, wat je op elk ander gewenst moment ook kan kijken? Netflix, we testen binnenkort Prime, en Disney+  bepalen waarnaar wij kijken.

Met traditionele televisiereclames bereik je je klant van de toekomst echt niet meer.

Spotify

Eerlijk is eerlijk, ik kan niet zonder muziek. Al ruim 10 jaar heb ik een betaald account op Spotify, waar ik nog nooit spijt van heb gekregen. Op het moment dat ik regelmatig in de auto ‘ruzie’ kreeg met het afspelen van liedjes, ontdekte ik dat mijn kinderen thuis muziek aan het luisteren waren. Inmiddels hebben we een family abonnement. En ze luisteren veel muziek. Nou ja muziek… over smaakt valt te twisten, maar goed. Een gewone radio is er niet in huis en in de auto luisteren we uitsluitend Spotify afspeellijsten. Kortom; wil jij de luisteraar van de toekomst nu al bereiken, dan moet je echt adverteren via Spotify eens proberen!

 

Fortnite, Minecraft en Roblox

Vroeger bracht ik veel uren door op mijn Sega Megadrive. Dat spelplezier is voor mij ongeëvenaard. Mijn boys spelen liever op hun PlayStation of iPad spelletjes zoals Fortnite, Minecraft en Roblox. Het liefste met hun vriendjes en neefjes online. Deze spellen bieden zo ontzettend veel mogelijkheden, maar zijn (nog) niet toegankelijk voor de meerderheid van de adverteerders. Ik denk dat dit een kwestie van tijd is.

Bereik NU, de klant van de toekomst

Het medialandschap is de afgelopen 10 jaar enorm snel veranderd. Dit zal de komende tien jaar niet anders worden. Mogelijk gebruiken we uitsluitend nog wearables, in plaats van mobiele telefoons. Waarschijnlijk bestelt onze vaatwasser zelf nieuwe vaatwastabletten. En wie weet geeft onze weegschaal de maten door aan onze favoriete kledingwinkel zodat we alleen nog kleren kopen die altijd passen. Wanneer je als adverteerder nu achterblijft, heb ik er een hard hoofd in dat je er over tien jaar nog bent, Pas je aan, verdiep je in je doelgroep en kijk en luister alvast naar je klant van de toekomst.

Logo Bureau Graas
Wat ik voor jou kan betekenen
Laten we kennismaken
Bel me
06 2864 0277
Adres
Elias Prieshof 15 7955 BA IJhorst

©2021 Bureau Graas

× Wat kan ik voor jou betekenen?