BeinvloedingspsychologieblogScoor meer omzet met behulp van het ankereffect

1 juli 2021

Ken je dat, je hebt net twee uur lang 150 km/u gereden op de Duitse Autobahn en ineens moet je terug naar 100 km/u. Het lijkt niet op te schieten! Vervolgens kom je ineens een ‘baustelle’ tegen en mag je 20 kilometer lang slechts 50 km/u rijden. Daarna mag je eindelijk weer 100 km/u. Wat fijn dat je eindelijk weer tempo mag maken! Gek eigenlijk dat diezelfde 100 km/u ineens heel anders voelt. Dat komt doordat je referentie anders is. Dit noemen we ook wel het ankereffect.

Onderzoek naar het ankereffect

In 1974 voerden psychologen Amos Tversky en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman een experiment uit. Deelnemers werd gevraagd om een schatting te maken welk percentage van de Afrikaanse landen lid was van de VN. Als anker werd een rad met de getallen 1 tot en met 100 gebruikt waaraan men eerst moet draaien. De inschattingen werden significant beïnvloed
door het cijfer dat door het rad van fortuin werd bepaald. Bizar, want dat getal was natuurlijk totaal niet relevant!

Hoe oud werd Mahatma Gandhi eigenlijk? Tijdens een onderzoek onder twee groepen studenten werd onderzocht of een anker effect had op de geschatte leeftijd van Gandhi. Het antwoord op deze vraag verschilde sterk op basis van de vraag die ervoor gesteld werd.

  1. Werd Gandhi ouder dan 9?
  2. Werd Gandhi ouder dan 140?

In het eerste geval schatte men gemiddeld in dat hij 50 werd. De tweede groep schatte zijn leeftijd op 67, een stuk hoger dus! Wil je weten hoe oud hij echt werd, lees dan het hele artikel 😉

Het ankereffect of verankeringseffect zorgt ervoor dat de eerste indruk, getal of prijs bepaalt wat we daarna denken. Ons brein vindt dit blijkbaar heel belangrijk. Het gaat zelfs zover dat de prijs van een kopje koffie hoger ingeschat wordt, wanneer je gevraagd wordt naar het laatste cijfer van je telefoonnummer en deze een hoog getal is. Je brein houdt je dus echt voor de gek!

Toepassing ankereffect

Het ankereffect is eenvoudig toe te passen. Door duur te beginnen, lijken andere producten of diensten ineens voordeliger. Begin in je webshop dus nooit met je goedkoopste producten bovenaan. Coolblue (wie anders?) past dit bijvoorbeeld goed toe, zoals je hieronder kan zien. Door een hoge(re) prijs als eerste te noemen valt de lagere, maar toch bovengemiddelde prijs, eigenlijk best mee. Door deze toepassing is men bereid om meer geld uit te geven aan een wasmachine.

Ankereffect

Bijna 1500 piek voor een wasmachine?! Dat is een hoop geld! Oh wacht, ze zijn er ook van 800 euro. Dat valt dan weer mee.

Op de menukaart in een restaurant kan je dit ook eenvoudig toepassen. Door duurdere gerechten als eerste te noemen is de kans aanzienlijk dat men ook een duurder gerecht besteld, dan wanneer je de opties van goedkoop naar duur plaatst.

Ankereffect ActiveCampaign

In het geval van ActiveCampaign, welke je hierboven ziet, wordt geen gebruik gemaakt van het ankereffect. ActiveCampaign past weer een andere, slimme techniek toe om ervoor te zorgen dat de mensen het gewenste pakket kiezen, daarover meer in een ander artikel.

Meer toepassingen voor het ankereffect

  • Korting: Het weergeven van de oorspronkelijke prijs met daarnaast de kortingsprijs betekent dat de oorspronkelijke prijs de perceptie van de gebruiker kan beïnvloeden.
  • ​Adviesprijs tonen: Door een hogere adviesprijs te tonen valt de door jou gebruikte lagere prijs mee.
  • All in one prijs: Door meerdere artikelen te bundelen in een all in one prijs, valt de totale prijs mee op het moment dat je een product eruit haalt.
  • Prijsvergelijking: Vergelijk de prijs van een product of dienst met een andere, duurdere variant.
  • Onderhandelen: Wanneer je iets wilt kopen, begin dan met een absurd lage prijs, hierdoor verander je mogelijk de perceptie van de verkoper. Maar let op, een te lage prijs kan ook de mogelijkheid om te onderhandelen direct tot een halt roepen.

Maximaal profiteren van het ankereffect

Voor producten en diensten waarvan de prijs lastig in te schatten is, werkt het ankereffect erg goed. Het is ook belangrijk dat een bezoeker hoge en lage(re) prijzen in één overzicht kan zien. Op het moment dat een bezoeker alleen de dure artikelen ziet, kan hij/zij ook afhaken.

Wanneer een bezoeker naar een nieuwe pagina gaat, zoals bij een groot menu in een restaurant, gebruik dan opnieuw het ankereffect voor maximaal effect.

Ps: Mahatma Gandhi werd 78 jaar oud.

 

Logo Bureau Graas
Wat ik voor jou kan betekenen
Laten we kennismaken
Bel me
06 2864 0277
Adres
Elias Prieshof 15 7955 BA IJhorst

©2021 Bureau Graas

× Wat kan ik voor jou betekenen?